PÁTÍ NA SVĚTĚ
album: UNIORI*
rok: 2017
label: Polí5

Tomáš Doležal: EWI Yamaha WX5, sbory
Petr Fučík: el. bicí, sbory
Markéta Lisá: EWI Akai, pc, zpěv (3, 8), sbory
Ivan Palacký: kytara, zpěv
Hosté
Kateřina Zochová: harfa (8)
Manz: bass synth (2)

*Univerzální originál

RECENZE V KULTURNÍM MAGAZÍNU UNI (11/2017 A. KOCÁBEK)
RECENZE NA ČRO VLTAVA (10/2017 M. BÁTOR) OD 1:00:00
PROFIL V KULTURNÍM MAGAZÍNU UNI (10/2017 A. KOCÁBEK)
RECENZE NA JAZZPORT.CZ (11/2017 J. HOCEK)
VÁNOČNÍ MIKRORECENZE ŠRÁJOVO ČESLO (12/2017 ŠRÁJA) 

 

 

1 Hologram (4:03)
2 Freedom to lament! (4:43)
3 Slow red car (3:19)
4 Rychlá želva (4:43)
5 Needs (6:56)
6 The devil as a volunteer (6:57)
7 My life as a demo version (4:00)
8 If this be a failure (4:41)
9 Spit it out (7:01)
10 Trofeje (7:10)

Hologram

Dvě osoby blízké mě připravily o šarm.
Ale jen na čas, jářku jen na čas!

John Brown mrtev je a jeho tělo tlí.
Můj hologram však kráčí dál!

 

Freedom to lament!

I hope we still have the right to worry.
Hopefully we can despair.
You’re not supposed to say: “I’m sorry …”
I’m gonna drive us to declare ourselves.

Ref.: I’m gonna drive us to declare,
I’m gonna drive us.
I’m calling from the battle for the right to be unsure.
Freedom to lament! Freedom to lament!
Freedom to lament! Freedom to lament!

Don’t underestimate the power of the worry.
Lay down and empathise the doubt.
Please be creative in your complaining.
I’m gonna drive us to declare ourselves.

Ref.: I’m gonna drive us to declare …
I dare say there are different people in your head now.
A step just slightly to the side.
Oh mine! Even this is possible.
I’m gonna drive us to declare ourselves.

Ref.: I’m gonna drive us to declare …

Slow red car

There’s a slow red car in the distance.
I see a dark smart clerk behind the wheel.
She’s inside. Slow car in the distance.
Oh God, I can’t believe this is real.

Ref.: He wanted to show us black magic,
but ended up doing it white!

He took the tender skin of my honey.
Now he’s pointing right at the moon.
She’s inside. Slow car in the distance.
They don’t mind I’m just about to swoon.

Ref.: He wanted to show us black magic,
but ended up doing it white!

Rychlá želva (nic nechtít, chtít nic)

V té kobce těla barvy suché bramborové nati,
jde ti to dneska nějak lehce,
blížíš se rozpálená k průsmyku,
bojím se, že tvůj guru vlastně po tobě nic nechce,
to tě zprůhlední.

Proč když mi chybí jemná vůně vtého topu,
začnu ji náhle cítit v sobě samém?
Kdokoli ochutná tě, nic k němu nepřilne
a v mém břiše rozepne se tenká hrazda ze tvých širých ramen,
pak nocí sklovatí.

A kdybych někdy u sebe měl bílou tašku,
tak si buď jistá, že v ní bude rychlá želva,
jako vyděšená sestra malé hodinové ručičky,
tvůj nedoručitelný dárek v pokoji nad mýdlem,
kde tě šlo obejmout.

Sej u vagu sej nau
Gó let ju rou
Sej nau

My life as a demo version

I've spent my life as a demo version
and I've been locked in there.
That's why my soul is full of tension,
and I don't mind to share.

Sindís tu rou,
saka tiu ty tekrú,
endes tu rei,
s tiu tiu t prék ty mó.

Needs

We all have physical and emotional needs
that only can be mapped
by interaction with another person.
The trick is to ask someone
appropriate to meet them.

Empty captain sings transparent melodies:
Vulnerability.
Full Dependency.
Mortality.
The frailty of interpersonal relationships.
Existential loneliness.
Existential loneliness.
Existential loneliness.
Existential loneliness.

The Devil as a volunteer

Oh god, the devil is a volunteer!
He’s a manager of choir of Orphans.
Transfiguration of a hidden fear.
Oh dear! Oh God! Oh dear! Oh God! Oh dear!
Oh God! Oh dear! Oh dear! Oh God! Oh dear!

Kdo je bůh a oč v životě jde,
učím se každým dnem nevědět.
nikdy nesklouznout do fixovaných mínění,
zpochybňovač – práce všeho druhu.
Brouk Pytlík narozený v kině.
Pamatuju si chuť tvých svalů pánevního dna,
ale i způsob jakým si nasazuješ brýle v biografu,
objemné znaménko v první třetině zad, brada vedví.
Nezapomeneme na sebe, vím.
I když se naše plíce budou plnit dechem
domnělých nových a nových
mužů …
žen …

If this be a failure

It was a time
when time wasn’t there
enough
time upon a time
once
you are
so…

Ref.: If this be a failure, than make the most it!

If I lost myself,
out of the blue.
Who am I?
Am I you then?
Just by loosing myself,
am I on your side?

Ref.: If this be a failure, than make the most it!

Spit it out!

We need to go out and shake with all this gloominess!
Here are my eyes. Just two of them.

Spit it out!
Spit it out!
And let the chips fall where they may.

Don’t remember … are you transparent or translucent?
You run the show. You took me in.

Spit it out!
Spit it out!
And let the chips fall where they may.

Ref.: Slow down and meet me.
Here in my pocket garden.
Make all my herbs to stay awake.
Be on the run. And disappear.
Like a bum bum fading.
This foggy swamp might be your way.

You said: “It’s never supposed to be easy …”
So why and how did you get inside?

Spit it out!
Spit it out!
And let the chips fall where they may.

Let’s make ourselves disappear by kindness, shall we?
I know. I know. I do know!

Spit it out!
Just spit ya out!
And let the chips fall where they may.

Ref.: Slow down and meet me.
Here in my pocket garden.
Make all my herbs to stay awake.
Be on the run. And disappear.
Like a bum bum fading.
This foggy swamp might be your way.

Trofeje


Ona: „Polož mi otázku …“
On: „A … jaká je odpověď?“
Ona: „Kolikrát ti to mám ještě opakovat?“
On: „No … už nemusíš!“

Krysí chlad v mysliveckém salónku.
Protřelá lovkyně se halí do kožešin.
Trofeje na stěnách o závod mlčí.
Bytost Já je velmi živá.
Nechce přibrzdit.
Lehl bych si, moje milá.
Jenže ona ve mně velí: „Jít!“

Krysí chlad v mysliveckém salónku.
Třes-ku-té ti-cho s tro-fe-je-mi.
Krysí chlad v mysliveckém salónku.
Třes-ku-té ti-cho s tro-fe-je-mi.
Krysí chlad v mysliveckém salónku.
Třes-ku-té ti-cho s tro-fe-je-mi.
Krysí chlad v mysliveckém salónku.
Třes-ku-té ti-cho s tro-fe-je-mi.

Opakování se zjevuje na kraji pelesti
jako matka moudrosti, babička debility!